Anem a la cerca d’un camí cap a la regularització dels estudis oficials de disseny: pla *63, cap al grau
Problemàtica detectada en:
- Professionals del disseny gràfic, en totes les especialitats, sense titulació de grau o equivalent
- Professionals del disseny gràfic en situació de discriminació per titulació i/o edat
A qui ens dirigim:
- Professionals amb titulació de disseny rebuda o revalidada en les escoles d’arts aplicades i oficis artístics, Pla *63, abans de la instauració del Pla Bolonya.
Què pretenem:
- Establir una via específica per aconseguir la titulació de grau o oficialment equivalent a tots els efectes.
Qui:
- El Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya juntament amb el Departament d’Educació i Formació Professional, estem treballant de forma coordinada per trobar la millor solució a la problemàtica concreta perquè cap professional quedi fora del mercat laboral per raó de títol o edat.
Les 2 principals afectacions:
- No poder optar a una oferta laboral (dissenyador, professor…) privada o pública a Espanya o Europa on es requereix titulació de grau universitari o correspondència.
- Els estudis complementaris (màsters, post-graus…) es converteixen en mers cursos formatius.
ANTECEDENTS i CONTEXT legal i històric
El Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya té la funció d’endreçar i vetllar per la defensa dels interessos del disseny de la comunicació visual, dels seus professionals i dels usuaris. Segons la llei de creació del Col·legi —LEY 11/2003, de 13 de junio, de Creación del Colegio Profesional de Diseño Gráfico de Cataluña—, el “Colegio Profesional de Diseño Gráfico de Cataluña, que se configura como la organización capaz de velar por la defensa de los intereses de las personas que desempeñan dicha profesión, así como de los intereses de los ciudadanos.”
Ara coincideixen dos eixos que conflueixen en una situació que demana la intervenció del Col·legi. Per una banda, quan es van regular els estudis de disseny en l’àmbit universitari, veníem d’un escenari que passava per estudis de caràcter professional des de 1775 amb la creació de l’Escola Gratuïta de Disseny, creada per la Junta Particular de Comerç. Aquesta formació va situar Barcelona al mapa del disseny. A més de les escoles públiques, apareixen escoles privades que reforcen aquest domini.
Els estudis anteriors a Bolonya acabaven amb la revàlida a Llotja o a qualsevol escola oficial d’Arts Gràfiques i Oficis Artístics, anomenats popularment del “Pla *63”.
En el preàmbul de la llei 11/2003, “El diseño gráfico se ha afianzado últimamente como profesión con la promulgación del Real Decreto 1496/1999, de 24 de septiembre, por el que se establecen los estudios superiores de diseño y se determina que el título de diseño es equivalente a una diplomatura universitaria.”
Amb l’EEES, les escoles privades van construir ponts cap a la nova titulació universitària per evitar que ningú quedés fora. L’escola pública, segons la ORDEN de 14 de mayo de 1999, va declarar els títols del Pla *63 equivalents a Tècnic Superior, però sense via directa al grau. L’any 2025, l’edatisme afegeix una nova discriminació per edat. És la tercera causa de desigualtat al món després del racisme i el masclisme (OMS).
Per això, el Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya treballa amb les autoritats d’Ensenyament i Universitats per trobar una solució efectiva i eliminar la discriminació existent entre col·lectius de titulats.
Hem recopilat un seguit de casos per aclarir dubtes en aquestes FAQs
Jo estic col·legiat/da i tinc un certificat del Col·legi que em convalida professionalment, ja ho tinc?
NO, la convalidació professional amb la col·legiació és només professional, però no acadèmica. Per tant, si tenir el grau és un requisit, no serveix aquesta convalidació professional.
Jo vaig estudiar amb el Pla 63 en una escola privada i vaig fer la revàlida a la Llotja, m’afecta?
SI, sempre i quan a la teva escola privada no fessis posteriorment un curs de “transició” d’un any per aconseguir el títol de grau universitari homologat i reconegut.
Si no em dedico o no em dedicaré a la docència, no m’afecta, no?
SI, perquè potser demà et trobes que et fan fora d’on estàs ara o estàs cansat de ser freelance i has d’anar a buscar feina. Et trobaràs amb aquesta realitat, agreujada amb l’edatisme. Un graduat més jove podrà donar classes a alumnes de CFGS sense experiència professional i tu no.
Soc freelance, què m’expliques? Prou tinc amb les factures.
SI, tens raó, és complicat aixecar la persiana cada dia, però has pensat si de cop et cau la facturació i has de buscar feina? Potser et tanquen portes no només per l’edat sinó per no tenir el Grau, tot i l’experiència.
O de sobte, com a autònom, et trobes amb la instauració de les acreditacions professionals europees, que agreujaran més les jerarquies i les diferències salarials segons l’homologació del títol.
Jo sempre he estat a la privada, en agències o estudis, això pot afectar?
SI, perquè a llarg termini per exercir com a dissenyador gràfic o director d’art també es requerirà el grau. En les escales salarials, els titulats universitaris tindran un marc diferent que els de Cicles de Grau Superior.
Actualment els primers graduats universitaris en Disseny Gràfic ja s’han incorporat al mercat laboral. En el sector públic la titulació ja és requisit habitual.
Soc un expert en la professió, tinc premis i una llarga experiència. Podré accedir a qualsevol càrrec?
NO, si volguessis accedir a un càrrec laboral en una institució, no podries participar en el procés de selecció per no tenir el requisit. Ni l’experiència, ni els premis, ni el certificat del Col·legi substitueixen el títol o un certificat equivalent oficial.
Tinc 25 anys d’experiència a la professió, he trobat una oferta en l’àmbit públic que em motiva. Segur que ho tinc fàcil per accedir?
NO, no pots participar en el procés de selecció per no tenir el requisit. El certificat del Col·legi no serveix si es demana titulació oficial. Actualment els primers graduats universitaris en Disseny Gràfic ja estan en el mercat laboral, i en el sector públic el títol és imprescindible. Un graduat recent podrà participar i tu, amb anys de professió, no.
He fet i he pagat màsters i postgraus, i no he tingut cap problema. Em serveix?
NO. Com que la teva titulació no és universitària, aquests màsters i postgraus no compten com a titulació, ja que per obtenir-los cal tenir una carrera universitària. Et reconeixen les hores, però no el valor del títol; és a dir, has fet un curs a preu de màster.
Enquesta per recollir dades
Comencem per saber quants hi som en aquesta tessitura. Un col·lectiu unit, emparat pel Col·legi i d’una magnitud comprovada ens permetrà trobar vies de solució específiques i concretes.
Si us plau, si t’hi trobes, emplena aquest qüestionari.
Aquest formulari té com a objectiu quantificar i visibilitzar el col·lectiu de dissenyadors gràfics formats en escoles públiques abans del Pla Bolonya, que poden estar en situació de desigualtat d’oportunitats laborals. Les dades serviran per estudiar la magnitud del problema i contactar amb els afectats si cal.
→ Emplena l’enquesta (són 5 minuts)
No ho dubtis, ajuda’ns a aconseguir aquest reconeixement!
Qualsevol dubte més, contacteu amb el CODGC…