per Francesc Morera VidalFELIPE
Des de la seva creació mitjançant una llei –Llei 11/2003, de 13 de juny– aprovada per unanimitat al Parlament de Catalunya, el Col·legi és l’única entitat de dret públic que vetlla per la defensa del disseny de la comunicació visual, els seus professionals i els seus usuaris. D’aquesta manera ho planteja la llei i ho recullen els nostres estatuts.Amb la creació del Col·legi i les lleis posteriors que afecten els col·legis professionals a Catalunya i/o Espanya, a més de la implantació definitiva de les titulacions vinculades a l’espai europeu d’educació superior, el paradigma docent i professional del disseny gràfic canvia i millora de manera radical. Les bases de la relació entre nivells de formació i responsabilitats professionals queda clarificada. Les exigències legals sobre la professionalitat i la frontera entre qui exerceix o no de manera apropiada la disciplina, també. Qui compleix o no el marc legal i, per tant, se situa en un entorn legal o no, cosa que habitualment es considera intrusisme, queda perfectament definit.En aquest context, el Col·legi i la col·legiació no són una obligació –mai hem dit que ho sigui– i sí una oportunitat –això sí que ho hem repetit fins a la sacietat– perquè tots els professionals han d’estar emparats i exercir la seva activitat en el marc legislatiu adequat, l’actual. Creiem i defensem que ningú està per sobre de la llei sense que aquesta convicció hagi de ser un obstacle per considerar que, si les lleis no s’adeqüen a la realitat o el que considerem just, han de ser millorades i rectificades. En aquest sentit, per exemple, des del Col·legi, es va promoure la llei de moratòria per a la col·legiació –Llei 14/2014, de 13 de novembre– que ha permès a centenars de professionals col·legiar-se amb la conseqüència directa que han quedat legalment i professionalment emparats davant de qualsevol qüestionament extern.Des de fa anys, bastants anys, hem informat professionals i institucions del marc legal en què ens situem i les seves implicacions, incloent-hi, entre d’altres, les entitats del disseny, el govern de la Generalitat –des de Presidència i passant per diferents conselleries i direccions generals–, diputacions, ajuntaments –en particular l’Ajuntament de Barcelona– i l’ICUB (Institut de Cultura de Barcelona). A tots i en tot moment se’ls ha informat i els hem repetit, com si es tractés d’un mantra, i fins a la sacietat que “la col·legiació no és una obligació, és la teva oportunitat. L’oportunitat d’emparar-te en l’actual paradigma professional, legal i disciplinar del disseny gràfic”.Ho saben i ho han sabut..., però, com és possible que no hagin reaccionat fins a la recepció d’un burofax amb certificació de continguts i justificant de recepció –que reitera la informació ja coneguda– i en què es percep que les accions legals són imminents? Per què?Arribats a aquest punt, ens sembla clar que les altres preguntes que s’haurien de fer són:
...Sens dubte, aquestes són les preguntes reals que cal fer-se –les respostes situen cadascú en el seu lloc– tot i que se sap que ningú ni res sobra, però cadascú en el seu lloc i amb la seva funció. Som en una nació i un estat de dret en el qual els privilegis no es poden mantenir.
Nosaltres seguirem treballant des d’on som per llei, des de la intersecció de la professió, la societat i l’Administració, per avalar, mediar i assessorar; per aclarir i promoure, així, el disseny gràfic, els seus professionals i els seus usuaris sense detriment de res ni ningú i amb l’objectiu compromès en la millora i el benefici transversal de tots i per a tots. Perquè el disseny ajuda i nosaltres ajudem.
Perquè el Col·legi, com el mateix disseny gràfic, existeix per ajudar.
28 juliol 2017
25 anys enrere tots érem molt joves, alguns tant, que fins i tot només eren projecte i potencial creatiu...És bo recordar i és més bo encara aprendre del passat. Emular els seus encerts i corregir les seves errades és una faceta òbvia i comuna però situar-te davant els reptes que aleshores es plantejaven i avaluar el grau de compliment, les seves desviacions o la inutilitat també i això últim és molt menys freqüent...El disseny gràfic fa 25 anys, què..., com..., on..., quan..., qui...En aquells moments era una professió desestructurada, mal reglada i poc ...
27 juliol 2017
D’entrada l’enhorabona al Manuel Estrada- però estupefactes perquè el Ministeri d’Economia, Indústria i Competitivitat ha inadmés la candidatura presentada pel Col·legi, de Vasava, en la modalitat de professionals.
El disseny gràfic recula des del 2017 fins el 2008La trajectòria dels Premios Nacionales de Diseño (en les diverses modalitats i acompanyaments que han transitat des de l'origen) és un recull de reconeixements a professionals que s'ho mereixen. N'hi ha d'altres? I tant que sí. No està clara la política de selecció, però aquesta és una altra qüestió que ara no abordarem i que potser és el detonant o la causa ...
7 desembre 2016
Després de la denúncia i posterior seguiment que vàrem fer del concurs organitzat pel Pdecat sobre el disseny del logotip del partit, l’organització d’aquesta formació política ha acabat rectificant d’una forma tímida però alhora esperançadora. En el següent enllaç trobareu la nota que aqauest partit ha publicat.