per Francesc Morera VidalFELIPE
Per quart any consecutiu el Col·legi aterra a Girona amb un cicle de conferències al voltant de la lletra. Enguany la protagonista és la “Ç”, vinculada a cultures antigues que ens mostren el llegat gràfic, des de la generació dels primers signes escrits fins al desenvolupament dels primers alfabets. La lletra entesa com un eix característic i propi del disseny gràfic -la disciplina de la comunicació visual- és una realitat essencial i transversal de la cultura i les cultures, que esdevé porta d’entrada a temps pretèrits i futurs imaginaris. Programa pdfCom sempre, l’èxit del projecte rau en el compromís i la implicació de Casa de Cultura de Girona.PROGRAMA D’ACTIVITATS:15 de maig – 18 h – Aula MagnaPart I. Presentació i obertura del cicle amb la ponència La lletra i els seus contextos: realitat gràfica transversal. Encreuament de cultures amb: “Tipus i altres”, a càrrec de Dr. Jesús Del Hoyo, professor titular de Projectes UB, “Lletra i imatge: tipologies” Sra. Cristina Simon (doctoranda UB) i “Lletra, ahir i ara” Sra. Cristina Flórez (doctoranda UB).
Part II. “Introducció a l’escriptura egípcia: l’empremta dels jeroglífics”.Professora Maite Rada (Fundació Arqueològica Clos - Museu Egipci de Barcelona)Maite Rada Caballé, Llicenciada en Història UB, especialitat en Història Antiga i Arqueologia. Màster en egiptologia per la Fundació Arqueològica Clos. Professora d’Egiptologia , especialment d’escriptura jeroglífica i traducció de textos es col·laboradora habitual del Museu Egipci de Barcelona i actualment responsable del Departament pedagògic del Museu Egipci de Barcelona, Fundació Arqueològica Clos.
22 de maig – 18 h – Aula Magna“Introducció a l’escriptura fenícia: el desenvolupament de l’alfabet”, a càrrec de Dra. Maria Josep Estanyol, Doctora en Filosofia Semítica i fins el 2018 professora de la UB, especialista en Epigrafia i Arqueologia fenícia i Història dels Jueus.
29 de maig – 18 h – Auditori Josep ViaderPart I. “Introducció a les cal·ligrafies hebraiques”, a càrrec de la Dra. Meritxell Blasco (UB).Dra. Meritxell Blasco, professora del Departament de Filologia Clàssica, Romànica i Semítica de la Facultat de Filologia de la Universitat de Barcelona.
Part II. Cloenda del cicle amb la ponència transversal en format de Petit Recital a càrrec de Michelle Francis Cook, soprano spinto, i Maria-Neus Devesa, piano. Ens aproparan als sons d’un dialecte i d’una llengua minoritària de manera cantada, amb obres del repertori líric internacional en dialecte sicilià i llengua maori.En italià:Pietro MASCAGNI (1863-1945)/Cavalleria Rusticana:-Voi lo sapete, o mamma-InnegiamoEn sicilià:Popular, arr. F.Paolo FRONTINI (1860-1939):-Lu'nguì, lu'nguì, lu'nguàEn maori:Fanny Rose HOWIE "Princess Te Rangi Pai" (1868-1916):-Hine E Hine
La lletra entesa com un eix característic i propi del disseny gràfic -la disciplina de la comunicació visual- és una realitat essencial i transversal de la cultura i les cultures, que esdevé porta d’entrada a temps pretèrits i futurs imaginaris.
GuardarGuardar
12 setembre 2017
Èxit, una vegada més, del SYMPOSIUM GRÀFICA, la Trobada acadèmica de recerca en disseny gràfic, que se celebrà el 8 de setembre a l’Escola Massana, on els professors, estudiants i investigadors del disseny gràfic han debatut i compartit el canvi de paradigma.El Col·legi ha participat organitzant diverses taules rodones, ponències i contribuint en la redacció de les conclusions.Taula rodona Disseny gràfic i entorn acadèmicGuardar
3 agost 2017
Per part de l’ICUB, Xavier Marcè, assessor de presidència i Valentí Oviedo, gerent Institut de Cultura de Barcelona, i en representació del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, Francesc Morera, secretari i Jesús Del Hoyo, degà.
Canvien les persones però no els càrrecs ni el nostre discurs... Com és habitual es queden sorpresos de la nostra existència –la del Col·legi, és clar– i de la realitat que anem exposant en la conversa. Una realitat molt lluny del panorama idíl·lic que proclama i projecta ...30 juny 2017
Reunió amb la Sra. Olga Adroher, cap del Servei d'Ordenació d'Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament, a qui van acompanyar el Sr. Jordi Homar i el Sr. Mario Crespo, així com el nostre Degà, el Dr. Jesús Del Hoyo.Des de la creació del Col·legi al 2004, ens hem acostat a les problemàtiques del seu ensenyament, tant les que depenen de la Conselleria d’Ensenyament com les que ho fan des de la Direcció General d'Universitats. Hem tingut entrevistes, hem coorganitzat actes.Naturalment, hem denunciat les problemàtiques ...