per Francesc Morera VidalFELIPE
El passat 27 d’octubre a l’auditori de la Residència d’Investigadors del CSIC de Barcelona es va celebrar la presentació i entrega de la 5a edició dels premis gaudeamusPROJECTA.
Després d'una breu introducció per part del Dr. Jesús Del Hoyo, degà emèrit del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya (CODGC) i del Josep Villa, membre de la comissió de premis; la Dra. Isabel Masip de la Unitat de Transferència del Coneixement del Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) de Catalunya; i el Director general de recerca del Departament de Recerca i Universitats de la Generalitat de Catalunya el Sr. Joan Gómez van donar la benvinguda i van reflexionar sobre la importància del disseny gràfic com disciplina vital per a la ciència. Tots dos van posar l'accent en el fet que la disciplina de la comunicació científica no només és necessària per a la comunicació i divulgació de la ciència, sinó també, per a la seva pròpia projecció i investigació. Per acabar el bloc presidencial la degana del CODGC, Tin Fonts, i la dissenyadora gràfica i membre de la comissió de premis, Carina Garrido, van donar un breu discurs per presentar i agrair tot el que aniria succeint al llarg de l'esdeveniment.
Tot seguit la presentació dels 24 projectes seleccionats no es va fer esperar, però abans, es va lliurar a Albert Margalef, guanyador del premi Gaudeamus de la 4a edició, el seu trofeu ja que no se li va poder donar en el seu moment. Va ser el mateix Margalef qui va presentar el primer bloc, titulat El disseny com a eina per a donar veu, brindant una necessària, emotiva i interessant ponència sobre la importància de posar al disseny gràfic al servei de les problemàtiques reals (per exemple, l'abús sexual infantil, l'especulació urbanística, la falta de veu de dones i nenes que cada dia lluiten per tenir un futur més esperançador…) per a provocar reaccions comunicatives i alhora no sols funcionar d'altaveu. Aviat la Marta Manubens, l’Alicia Ferreiro, el Javier Díaz, l’Elena Torà i l’Ana Aldeguer van ser convidades a pujar a l'escenari, i a la Queralt Samaniego a través de vídeo, perquè donessin pas individualment a la presentació dels seus projectes.
El segon bloc dedicat als seleccionats va ser presentat pel degà emèrit del CODGC, Jesús Del Hoyo, que sota el títol El disseny com a eina per l'experimentació va convidar a la Laura Jover, l'Ariadna Sánchez i a la Yolanda Justicia de forma presencial, i al Marc Menció, al Jorge Vega i a la Noelia Martín mitjançant vídeo, a què fessin les presentacions dels seus projectes. La ponència va anar a càrrec del dissenyador gràfic David Adiego, aportant un discurs inspirador i motivador sobre el valor del pensament, de l'assaig i l'error, de la recerca i l'experimentació intrínseques al disseny.
Després d'una breu pausa i encara processant tant talent i bons projectes va començar el tercer bloc titulat El disseny com a eina per a generar empatia. L'encarregada de presentar aquest bloc va ser la dissenyadora Núria Arbonès, qui va brindar una brillant ponència sobre el disseny emocional i va acompanyar a la Gisela Povea, l’Ona Lorca, la María Mazariego, el David Cabezuelo, la Sara Marín i a la Clara Bayo sobre l'escenari perquè poguessin presentar els seus projectes.
El quart i últim bloc titulat El disseny com a eina per a l'empoderament va ser iniciat per la dissenyadora Natalia Crecente amb una ponència vitalista i necessària (a través de vídeo) sobre el disseny compromès i al servei de la societat, i la presentació va ser a càrrec de la dissenyadora i vocal del CODGC, Magda Batlles, qui va acompanyar a la Diana Lacasa, l’Anna Virgili, la Leyre Alcaide i a la Rebeca Emperatriz Ferrer en l'escenari, i a la Lucía Peralta i a la Marina Muñoz per vídeo, perquè fessin la presentació dels seus projectes.La jornada de presentació dels projectes va acabar amb un petit agraïment per vídeo d’en Jaume Valls, director de l’AQU de Catalunya.
La sessió de la tarda va comptar amb l'emotiu moment de la cerimònia de la col·legiació d'honor de les padrines de la 5a edició dels premis, la Toni Miserachs i la Pati Núñez; seguit de la glossa dels seus mèrits per part de la Pilar Vélez, qui va ser padrina de la 4a edició.A continuació es va procedir a revelar els accèssits i premiats d'aquesta edició i es va fer lliurament dels premis corresponents:ACCÈSSITS PROJECTES FINALISTESMai-s’atura de la Clara Bayo MolinaCentre: EASD ValènciaTrust in Trash del Javier Díaz AmadorCentre: Universidad de La LagunaPartium. Juego de poder de la Rebeca Emperatriz Ferrer ClementeCentre: Universidad de La LagunaBit-N Music de la Noelia Martín OlivaresCentre: ELISAVAArxiu de gènere de la Marina Muñoz MontañolaCentre: BAU(C)olor de la Gisela Povea SabioCentre: ESDAP CatalunyaClorofil·la de l’Elena Torà NavarroCentre: Universitat de BarcelonaPREMI HUMANASomriures de la Sara Marín Ferrandiz Centre: EASD AlcoiPREMI IDENTIA Hitos: aquí contamos historias de la Diana Lacasa PiquéCentro: ESDAP CatalunyaPREMI NATURAAn Ugly and Smelly Truth de la Queralt Samaniego CruzCentre: BAUPREMI INNOVASimei de l’Ariadna Sánchez MartínezCentre: BAUPREMI GAUDEAMUS PROJECTALaboratori de captcha del Marc Menció i DomingoCentre: EINADurant el lliurament de premis la presidenta de l'Institut Català de les Dones, Meritxell Benedí va oferir un necessari i sentit discurs sobre el protagonisme femení del disseny.Per clausurar l'esdeveniment el regidor de Turisme i Indústries Creatives, Xavier Marcé, va dirigir unes paraules als seleccionats, finalistes i premiats destacant la importància de la disciplina de la comunicació visual com eina vital de la indústria. Posteriorment, es va realitzar un brindis on els assistents van poder celebrar l'èxit de la jornada.
3 agost 2017
Per part de l’ICUB, Xavier Marcè, assessor de presidència i Valentí Oviedo, gerent Institut de Cultura de Barcelona, i en representació del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, Francesc Morera, secretari i Jesús Del Hoyo, degà.
Canvien les persones però no els càrrecs ni el nostre discurs... Com és habitual es queden sorpresos de la nostra existència –la del Col·legi, és clar– i de la realitat que anem exposant en la conversa. Una realitat molt lluny del panorama idíl·lic que proclama i projecta ...30 juny 2017
Reunió amb la Sra. Olga Adroher, cap del Servei d'Ordenació d'Ensenyaments de Règim Especial del Departament d’Ensenyament, a qui van acompanyar el Sr. Jordi Homar i el Sr. Mario Crespo, així com el nostre Degà, el Dr. Jesús Del Hoyo.Des de la creació del Col·legi al 2004, ens hem acostat a les problemàtiques del seu ensenyament, tant les que depenen de la Conselleria d’Ensenyament com les que ho fan des de la Direcció General d'Universitats. Hem tingut entrevistes, hem coorganitzat actes.Naturalment, hem denunciat les problemàtiques ...
24 gener 2017
El passat 11 de juliol durant l'acte de presentació del llibre d’Enric Huguet se li va plantejar a l'Honorable Conseller de Cultura Santi Vila que presidia l'acte –una mica "encerrona” pública sí que va ser!– la necessitat de reunir-nos i establir formes de relació i col·laboració. Es va comprometre a buscar el moment i les persones responsables de la seva àrea per iniciar de forma efectiva aquesta necessària tasca.Ha complert la seva paraula! –l'hi hem de reconèixer i agrair–, i aquest passat dijous 19 de gener vam fer una reunió de ...