17è Congrés Gràfic, el valor patrimonial de la lletra i el disseny
El passat dimecres 25 de juny, el Palau del Lloctinent de Barcelona va ser l’escenari d’una jornada gratuïta per descobrir el valor del patrimoni a través del llenguatge gràfic.
L’Arxiu de la Corona d’Aragó va acollir el 17è Congrés Gràfic, organitzat pel Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya, amb el suport i foment de la Càtedra UB Disseny de la Comunicació, on es convidà al públic a reflexionar sobre el paper del disseny com a eina projectual del patrimoni i de la cultural, així com visibilitzar el rol social, ètic i professional del disseny gràfic en la cultura contemporània.
S’inaugurà l’exposició “Lletres, joies humils”, una mostra que rescata i reivindica la tipografia com a testimoni estètic, tècnic i social. A través de lletres trobades en el paisatge urbà i en els fons del mateix Arxiu de la Corona d’Aragó, l’exposició celebra el disseny gràfic com a vehicle permanent del pensament col·lectiu, que denomina i projecta realitats sent prova testimonial, tècnica i formal, de cada corrent plàstic i de cada aportació tecnològica.
L’exposició estarà oberta al públic fins al 24 de setembre, festes de La Mercè.
També es va dur a terme una taula rodona: “Reflexions sobre el valor patrimonial de la lletra i el disseny”, amb la participació de veus expertes de l’àmbit del disseny, l’arxivística i la recerca acadèmica:
Alberto Torra, director de l’ACA – Arxiu de la Corona d’Aragó.
Josep Ribas, cap del servei de coordinació de la Xarxa d’Arxius Comarcals de Catalunya.
Sergi Borrallo, responsable de l’Arxiu General de la Diputació de Tarragona.
Tin Fonts, professora de l’Escola d’Art i Disseny de Tarragona i degana del Col·legi Oficial del Disseny Gràfic de Catalunya i investigadora de l’Ecosistema del Disseny Gràfic a Tarragona.
Cristina Simón, doctora en Comunicació Visual i investigadora del valor expressiu i patrimonial de la lletra.
Jesús Del Hoyo, professor de la UB i degà emèrit del Col·legi Oficial de Disseny Gràfic de Catalunya.